dinsdag 25 februari 2014

Verkiezingsprognose Gouda 2014

De prognose die Peter Fasol (CDA) daarstraks online zette, heb ik gezien maar niet acuuraat bevonden.

Ik laat hier nu mijn prognose zien.


Dan ook een toelichting. Hieronder vervat ik nog alle statistieken in een excel.

Allereerst geloof ik niet dat de lokale partijen in Gouda nog meer stemmen gaan trekken dan ze vier jaar geleden al deden. Ipsos meldt dat 25% van alle stemmen naar lokaal gaan. Dat is met 50+, Trots, en GoPo in mijn grafiek 9 zetels, en dat is 25% van de 35 - zoals het ook vier jaar geleden was. Ik denk dat GoPo alle kans heeft om groter te worden dan de vier zetels die er nu in combinatie beschikbaar zijn. Maar ik geloof niet dat een PVV electoraat voor een partij kiest die "Positief" in de naam heeft.

De VVD is in de Ipsos voorspellingen de grootste landelijke partij als je de PVV niet mee telt. In bovenstaand grafiek ga ik er vanuit dat dat ook in Gouda het geval is, maar dan nog haalt de VVD een zetel meer dan vier jaar geleden.

Omdat ik het percentage nog laat een paar percent laat uitkomen BENEDEN het percentage van de Ipsos prognose, zit er voor de VVD ook nog een potentie in van 7 zetels als er lokaal net zo gescoord wordt als landelijk, en heeft de VVD alle kans om de grootste te worden. Dat is nog zonder de lokale campagne-activiteiten.

De komst van de Partij voor de Dieren gaat ten koste van Groen Links. Die ene zetel haal ik weg van GL. Die ene zetel zal niet van het lokale contingent afgaan.

Trots onderschat je. Trots is in de wijken bekend en het authentieke geluid van Bas Driesen kan hem gerust nog twee zetels opleveren. Dat PVV electoraat dat Peter Fasol noemt, zal nog deels naar Trots gaan. Dat gaat ten koste van de zetel bij GoPo.

Al met al biedt mijn prognose op een prachtig college met VVD en veel ondernemende en liberale partijen erbij. Mooi voor Gouda ;-)


2 opmerkingen:

  1. Ik vind het wel een beetje speculeren en een prognose op basis van logische redenatie. Zowel uw methode als die van Fasol zijn redelijk te volgen en derhalve plausibel te noemen. Echter het feit dat alle kiezers een bewuste keuze maken en dat de uitkomst altijd samenhangt met de landelijke prognose gaat niet altijd op. Wellicht dat er een correctiefactor kan worden meegenomen idzv van stembereidheid van Gouwenaars en bekendheid van (lokale) partijen. Een enquete onder willekeurige Gouwenaars per wijk zou wellicht eea kunnen corrigeren en waarheidsgetrouwe zijn. Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chris, dat ben ik met je eens. Het mooiste zou een verkiezingsprognose zijn op basis van enquetes. Maar dan moet je een grote steekproef doen. En daar is weinig tijd of geld voor.

    BeantwoordenVerwijderen