maandag 9 april 2012

Gouda 740 jaar Stad

Ik liep vandaag een plastic zakje uit te laten, met een hond erbij, toen ik voorbij het ANWB bord liep bij het Regentesseplantsoen. Toen ik er een blik op wierp, zag ik dat Gouda in 1272 Stadsrechten kreeg. De stad bestaat in 2012 dus 740 jaar! Toegegeven, voor het Knalfeest van de Eeuw moeten we nog 10 jaar wachten. Maar waarom wachten om dit jaar nog de 740 jaar luister bij te zetten met bijvoorbeeld een klein feestje of receptie?

In Woerden, zo twitterde mij de Woerdense radiojournalist Yannick Eling, grepen ze namelijk een paar weken geleden het 640-jarig bestaan aan voor een klein feestje.  Toegegeven, een bacchanaal was het niet, maar het was daar toch leuk om even stiil te staan bij dit leuke feit.

Overigens hebben ze in Woerden het origninele document niet meer. Een papier uit 1393 is de eerstbekende kopie. Hopen maar dat ze daar de boel niet zitten te flessen! ;-)


Ik geloof niet dat iemand in Gouda zich al met de stadsrechten van Gouda heeft bezig gehouden.

Terwijl het leuk zou zijn om Gouda 740 Jaar Stad luister bij te zetten met een tentoonstelling in museumGoudA of in de Jeruzalemkapel, in samenwerking met gemeente en het Streekarchief. De originele Stadsrechten erbij, iets over Floris V, iets over die tijd en wat dat betekende die stadsrechten, iets over de discussie over de stadsrechten. Dan nog een receptie erbij: lijkt me leuk. Op 19 juli - want 19 juli 1272 is de datum van de Stadsrechtenakte van Gouda. Is ook leuk voor PR en marketing van de stad. De slogan Gouda '740 jaar Stad in het Groene Hart'' kun je zo overal bij zetten.

Rondom de Stadsrechten van Gouda heeft nog een leuke discussie gespeeld. Want ook in Gouda is het lang punt van discussie geweest of dat document van Floris V inderdaad authentiek is.

In een stuk van J. G. Kruisheer, mij vriendelijk toegetwitterd door de Goudse bestuurskundige Christian Leroux, lees je dat een half dozijn auteurs zich van de achttiende eeuw tot heden zich over de authenticiteit hebben gebogen en daar vraagtekens bij hadden. Maar Kruisheer houdt voet bij stuk en weerlegt de tegenwerpingen van alle criticasters stuk voor stuk.

Ook dat is leuk om op een tentoonstelling eens uit de doeken te doen.

Kortom: ik zal eens wat mensen gaan mailen. Want Gouda 740 Jaar Stad: da's het waard om even stil bij te staan.

Ben overigens nog wel even benieuwd waar die Stadsrechten nu zijn. Het enige dat ik op internet vond, was een foto van een akte-achtig document op de site van de Goudse Canon. Maar dat document is -helaas pindakaas- een vidimus uit 1335. Een vidimus is letterlijk een document dat beschrijft dat iemand anders een document heeft gezien.

Het origineel: waar is dat gebleven? Ik ga gauw te raden bij het Streekarchief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten