zaterdag 14 september 2013

De Goudse Cito-scores online

Screenshot RTL Site
 RTL heeft de gemiddelde cito-scores voor alle Nederlandse scholen online gezet. Elke school is nu op te zoeken. Ik heb de scores voor Gouda even op een rijtje gezet. Een gemeente-uitdraai kreeg ik niet voor elkaar, dus heb na vlijtig klikken alle getallen in een excel bij elkaar gezet.


Een aantal scholen heeft geen score. Die zijn of te klein, of ze doen er niet aan mee.

De Carrousel scoort in Gouda het hoogste. En ook in de regio. Wat ik ook klikte in de directe omgeving van Gouda, een 8,6 heb ik nog nergens gevonden. Voor de rest valt er geen wetenschap te ontdekken. Landelijk scoren katholieke scholen erg goed. Wat erg leuk is om te zien: |veel scholen in Gouda scoren boven de 7. Klik maar eens een eindje in het rond op de RTL kaartjes: Bij veel scholen in Nederland is dat toch niet het geval. Gouda scoort goed!

Bij het klikken in de omgeving van Gouda viel mij op dat de gemeente zich mag prijzen met zoveel gemiddeldes boven de 7. Veel plaatsen komen daar bij lange na niet aan.

Veel PC en RK-scholen in toppositie. Maar ja, als je naar het tabelletje kijkt zie je dat Gouda ook heel wat bijzonder onderwijs rijk is.

 Ik moest wel, laat ik maar zeggen, even glimlachen bij de score van Al Qalam. Die zijn onlangs aangewezen als "excellente" school. Dat zal natuurlijk best een dingetje zijn op basis van allerlei andere mooie woorden, maar in Gouda scoren ze zo'n beetje gemiddeld. Wie erg houdt van de Cito-toets, geeft dat predikaat vanaf heden in gedachten aan de Carrousel.

Let bij rappe conclusies trekken nog even op het volgende: sommige scholen hechten weinig waarde aan Cito en doen andere mooie dingen. Sommige scholen hebben naar verhouding veel leerlingen die extra hulp nodig hebben. 

LET OP: Het Vlot/Schateiland aan de Oosthoef komt bij RTL niet voor.

2 opmerkingen:

  1. Er ontbreken er wel meer. In iedere geval mijn oude basisschool (1992-2000), het Vlot aan de Oosthoef.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad. Het Vlot/Schateiland komt niet voor. Ook niet bij RTL. Heb het nog even nagekeken. Vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen