Dat nou juist De Krant van Gouda aankondigt dat het concurrerende uitgevershuis Wegener Media een aantal huis-aan-huis bladen gaat 'schrappen'. Terwijl De Krant van Gouda zich richt op Gouda, en toch niet echt grossiert in landelijk medianieuws , wilde de redactie dit stukje landelijke nieuws wel even meepakken. Omdat de gedachte is dat de concurrerende Goudse Post er een van is?
Wat meer verfijnd wordt het nieuws door The Guardian verteld. Daar vertelt de CEO van Mecom, Tom Toumazis, de eigenaar van Wegener, dat men de toekomst gaat bekijken van 65 titels in het westen van Nederland. Dat betekent overigens nog niet per definitie sluiten. Verkopen kan ook nog. Bovendien worden de gratis kranten gespaard die een winstbijdrage leveren. Dus te snelle conclusies trekken voor de Goudse Post: beetje voorbarig.
Op de site van Wegener het al langer bekende nieuws en de jaarresultaten dat het in print niet goed gaat en dat Wegener onvoldoende de gaten in de begroting met crossmediale diensten heeft weten dicht te plamuren. Digitaal gaat erg lekker in de communicatiewereld - en als je daar onvoldoende van meepikt, dan kan het je slecht verkeren.
Ik ken Wegener een heel klein beetje van binnenuit. Dus zeg ik: maak vaart, heren kommersanten. Veel redacties zijn all crossmediaal ingericht. Maar op de een of andere manier lukt het de verkopers kennelijk niet om werkelijk crossmediale campagnes te verkopen en behalve print ook een afgewogen crossmediale campagne te bouwen. Deel de verkoopafdelingen naar vertikale markten in, en niet meer naar media of krantentitel, en verkoop alle uitingen in alle verschijningsvormen van de kranten, nationaal en regionaal, inclusief online media - passend bij de doelgroep.
Ik hoop van harte dat het de Goudse Post goed gaat. Concurrentie in de journalistiek houdt de journalisten en kranten scherp en inhoudelijk goed. Dat is ook belangrijk om politici scherp te houden maar ook om burgers op de hoogte te houden.
Toen ik verslaggever was bij de Typhoon in Zaandam (oplage 23,000) bestreden we te vuur en te zwaard de Zaanlander (oplage 6,000) stuks. Moet je nagaan: de Zaanlander had een voltallige redactie van een man of tien, en kwam dagelijks uit. Zoveel tijd, geld en moeite voor 6,000 kranten. En ook wij, toch ook geen wereldoplage, hadden behalve de 15 verslaggevers zelfs een chef streekredactie, een chef redactie, twee secretaresses, een adjunct-hoofdredacteur, een hoofdredacteur en een mannetje of tien verkoop.
De Goudse Post hoort gewoon in het medialandschap thuis. Hoe meer media hoe beter. Vooral omdat het huis-aan-huisblad veel aandacht besteed aan politiek en lokale belangenbehartiging voor burgers. En in concurrentie met De Krant van Gouda is dat een gezond en pluriform lokaal stelsel.
Via welk medium anders komt de burger wat te weten over zijn stad? Niet iedereen heeft een abonnement op het AD. Niet iedereen checkt elke dag de website van de lokale media. Voor menig Gouwenaar is een huis-aan-huisblad zijn enige toegang tot het lokale nieuws. De krant ploft elke week gratis op de mat. Wat wil je nog meer.
Toumazis: koms eens langs in Gouda!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten